Inspekcje zbiorcze
Wstęp
Dokument pokazuje sposób wykonania inspekcji zbiorczych, które grupują wiele zasobów w ramach wybranego drzewa lokalizacji. Inspekcje te mogą być zainicjowane i wykonane przez pracowników bezpośrednio z interfejsu mobilnego, a następnie uzupełnione o badane urządzenia. Dokument pokazuje, w jaki sposób można taką inspekcję przygotować i wykonać z minimalnym przygotowaniem.
Zagadnienie
W systemie AMAGE mamy możliwość utworzenia inspekcji, które są powiązane z określonym zasobem. W przypadku budowy mogą to być urządzenia montowane w trakcie jej realizacji, prace kontrolne zgodne z wymaganiami normatywnymi dotyczącymi np. prac elektrycznych, prac orurowania.
Niemniej czasami powstaje potrzeba wykonania kontroli, odbioru lub innej czynności sprawdzającej, która nie jest wprost powiązana z jednym określonym zasobem lub grupująca kilka zasobów. Przykładem są odbiory częściowe w pracach budowlanych, gdzie prowadzone są one na etapach związanych z budową np. jakiegoś poziomu oraz określonych elementów danego typu np. stolarka okienna, prace murarskie itp. Aby to umożliwić, w systemie pojawiły się inspekcje Zbiorcze
, które właśnie pozwalają na takie operacje.
Co to jest Zbiorcza inspekcja ? Zbiorcza, gdyż może być wykonana bez powiązania z zasobami, ma powiązane zasoby lub zasoby mogą być wskazane już po wykonaniu czynności oraz jedynym elementem określającym jest jej lokalizacja np. cały budynek, lub określone piętro. |
W tym samouczku pokażemy jak wykonać odbiór częściowy prac budowlanych wraz z rejestracją kilku kluczowych informacji o tym zadaniu.
Przeglądanie i zaplanowanie wykonania
Przygotowanie danych polega na tym, aby zbudować odpowiednią strukturę lokalizacji np. budynku. Można to zrobić ręcznie, można zaimportować z arkusza Excel albo zaimportować z modelu IFC/COBie. |
Po pierwsze przechodzimy do listy wykonań inspekcji. Tam mamy listę wszystkich aktualnie realizowanych i zrealizowanych inspekcji.
Możemy za pomocą przycisków Do wykonania
oraz Do sprawdzenia
wyświetlić inspekcje, które są przypisane do danego użytkownika i wymagają danych czynności.
Natomiast my chcemy utworzyć nową inspekcję, która będzie realizacją czynności odbioru częściowego prac budowlanych. Wybieramy przycisk (+) Zbiorcza
, który pozwala na realizację tego typu inspekcji.
Pojawia się okno z wyborem lokalizacji. Wybieramy te lokalizacje, których dotyczy dany typ odbioru.
Wybierając wiele inspekcji, spowodujemy powstanie tylu inspekcji, ile wybranych lokalizacji. Aby objąć większy obszar tylko jedną inspekcją, sugerujemy wybór lokalizacji bardziej ogólnej ("wyżej" w drzewku). |
Następnie pojawia się okno planowania inspekcji.
Wybieramy szablon inspekcji (wcześniej przygotowany szablon), opisujemy zakres, wybieramy odpowiedzialnego i sprawdzającego. Jeśli posiadamy moduł zleceń pracy, to możemy przypisać inspekcję do danego zlecenia. To zgrupuje czynności.
Informację jak utworzyć szablon inspekcji można znaleźć w innych samouczkach tego obszaru lub w głównej dokumentacji aplikacji. |
Po utworzeniu inspekcji i przejściu do szczegółów mamy widok z informacjami wstępnie przydzielonych osób oraz zakresu czynności - zadań, pytań i pomiarów. Co ważne statusy inspekcji są nieukończone tj. Ukończono
- NIE, Sprawdzono
- NIE, Wygenerowano raport
- NIE.
Jeśli mówimy o inspekcji zbiorczej, to dla niej pojawia się dodatkowa zakładka Zasoby
, w której możemy wskazać listę zasobów, które uczestniczyły/były sprawdzane w jej trakcie.
Dodanie zasobów (tylko istniejących) możemy wykonać za pomocą przycisku Wybierz
a wyłączyć zasobów z inspekcji przyciskiem Odłącz
.
Listę zasobów możemy aktualizować w dowolnym momencie. Czasami prace budowlane są realizowane, a jeszcze nie ma gotowych modeli projektu, które możemy wykorzystać jako źródło informacji o zasobach. Wtedy wykonujemy inspekcję zbiorczą a zasoby, które były tam sprawdzane, dołączamy już w momencie, gdy projekt zostanie zaktualizowany i zaimportowany finalnie do systemu. |
Przechodzimy do wykonania danego odbioru. Realizujemy to za pomocą urządzenia mobilnego.
Utworzenie zbiorczej inspekcji jest możliwe bezpośrednio z widoku mobilnego. Wymagane jest do tego włączenie opcji we flagach wdrożeniowych (w sekcji konfiguracyjnej). W takim przypadku w widoku inspekcji pojawia się przycisk (+) za pomocą którego tworzymy taką inspekcję bezpośrednio na ekranie telefonu/tabletu.
|
Wykonanie
Wykonujemy inspekcję tak jak standardowe rozwiązanie. Odpowiadamy na pytania i wykonujemy pomiary.
Następnie przechodzimy do podsumowania inspekcji. Tutaj wprowadzamy informację ogólną o statusie inspekcji (odbioru) czy odebrano bez uwag, czy są jakieś niezbędne prace. Informacje o tym możemy zawrzeć w komentarzu. Jeśli chcemy i mamy określone takie wymaganie, to wypełniamy podpisy elektroniczne.
Jeśli instancja posiada włączony moduł serwisowy, to ma możliwość utworzenia rejestru usterek bezpośrednio z tego widoku. Więcej o tym w dalszych sekcjach samouczka. |
Wynik wykonania w głównym systemie przedstawia się następująco. Odbiór jest wykonany, pomiary zrealizowane oraz dodana dokumentacja zdjęciowa.
Możemy przejść do sprawdzenia i weryfikacji tej inspekcji.
Sprawdzenie i raporty
Jeśli wyznaczyliśmy osobę sprawdzającą, to może ona wykonać sprawdzenie poprawności inspekcji. Przydatne to jest w przypadku, gdy samo wykonanie realizowane jest przez zespół, podwykonawcę lub inne osoby. Osoba weryfikująca jest wtedy z zespołu generalnego wykonawcy (operatora systemu). Po wywołaniu opcji sprawdzenia wypełniamy informacje pozwalające na dalsze operacje na inspekcji.
Wypełniamy numer protokołu, korygujemy notatkę, zatwierdzamy i generujemy swój podpis. Wszystko wykonywane elektronicznie. JEŚLI oznaczymy sprawdzenie jako odrzucone, to trafi ta inspekcja do wykonania ponownego (z zachowaniem danych).
Po zatwierdzeniu możemy wygenerować raport. Wykorzystamy domyślny wygląd raportu i ogólny widok. Po wybraniu generacji raportu pojawia się okno pozwalające ukryć niektóre sekcje raportu, jeśli były nieużywane np. pomiary. Konfigurację możemy zapisać do wykorzystania ponownego.
Raport o domyślnym wyglądzie generuje informacje i wszystkie parametry inspekcji.
Jest to raport z podstawowym wyglądem. Dane dotyczące zlecenia, inspekcji, kontraktu pobierane są z powiązanego zlecenia pracy. Aby dostosować wygląd raportu, zapoznaj się z główną dokumentacją lub samouczkami dotyczącymi raportów i dokumentacją pól raportów.
W systemie istnieje automat, który generuje raport automatycznie w momencie, gdy dana inspekcja została wykonana i zaakceptowana podczas sprawdzenia. Wtedy raport generowany jest w formie PDF, dołączany do inspekcji oraz opcjonalnie do zasobu/zasobów, które są w danej inspekcji. |
Wszystkie odbiory i czynności możemy przeglądać na dashboardzie, który dostępny jest bezpośrednio w systemie lub udostępniony jako widok na panelu synoptycznym na budowie.
Usterki - zgłoszenia
W trakcie wykonywania inspekcji/odbioru możemy wykorzystać moduł zgłoszeń serwisowych do przechowywania informacji o wszystkich nieprawidłowościach i usterkach.
Moduł wymaga wstępnej konfiguracji tj. utworzenia typów zgłoszeń (usterka, brak dokumentacji, niezgodność) oraz przepływu danych (nowe zgłoszenie, opracowane, rozwiązane) |
W widoku inspekcji pojawia się wtedy przycisk Dodaj
z ikoną zgłoszenia serwisowego. Po jego wybraniu otwiera się formatka zgłoszenia i możemy dodać nowe zgłoszenie do listy usterek.
Wszystkie usterki są do tego momentu powiązane z określoną inspekcją i znajdują się w szczegółach tej inspekcji.
Więcej o zgłoszeniach serwisowych w dokumentacji głównej i samouczkach dotyczących zgłoszeń serwisowych. |
Podsumowanie
Gotowe. Wykonaliśmy inspekcję zbiorczą tj. odbiór częściowy prac budowlanych. Sprawdziliśmy poprawność wykonania i wygenerowaliśmy raporty końcowe. W trakcie odbioru utworzyliśmy kilka zgłoszeń niezgodności, które następnie będą rozwiązywane przez odpowiedzialne zespoły. Raporty inspekcji zostały wygenerowane wraz z podpisami i szczegółami wykonania.
Howto powstało na bazie wersji systemu 1.22.0.1 (07.2023) oraz przedstawia funkcje, które mogą nie być dostępne w Twoim systemie. Zapytaj AMAGE o udostępnienie tej funkcjonalności. |
Ze względu na ciągły rozwój systemu niektóre ekrany lub pliki konfiguracji mogą wyglądać nieznacznie inaczej, ale zachowają nadal pełną funkcjonalność tutaj opisaną. Nie wpływa to na zasadnicze funkcje opisywane w tym dokumencie. |