Zmiana stawki dzierżawy w trakcie działania kontraktu
Wstęp
Dokument opisuje sposób realizacji zmiany stawki dzierżawy w trakcie realizowanego kontraktu. W niektórych przypadkach dostawca zmienia w trakcie realizacji warunki dzierżawy - zwykle zmienia się stawka dzierżawy. Ten dokument pokazuje jak zmodyfikować dane w systemie aby zachować całą historię naliczenia dzierżawy ze starymi stawkami ale równocześnie umożliwić realizację kontraktu z nowymi stawkami.
Opis zmiany, na którą trzeba zareagować
W trakcie działania budowy dostawca zmienia stawkę dzierżawy dla realizowanego zakresu kontraktu. Materiał, który jest na budowie będzie od 1. lipca liczony na podstawie stawki 1,3% zamiast 1%. Wszystkie rozliczenia dla dzierżawy od lipca mają być liczone wg. nowej stawki a stare rozliczenia (do 30. czerwca) wg. starej stawki.
Sposób realizacji
Tworzymy nowe konta i zlecenia pracy (elementy konstrukcyjne). Dla nowych zleceń ustawiamy stawkę dzierżawy 1,3%. Za pomocą operacji MM (przeniesienie między magazynami) przenosimy materiał ze starych kont na nowe z datą 30.06 (ostatni dzień zaliczania dzierżawy).
Kroki:
Zmieniamy w konfiguracji nazwę starego konta np. dodając informację o stawce 1%
W konfiguracji dodajemy nowe konto o nazwie takiej samej jak stare konto. Tworzymy konta, które będą odpowiadały nowej stawce dzierżawy.
Zamykamy stare zlecenie, które odpowiadało za realizację kontraktu zgodnie ze starą stawką dzierżawy i starym kontem rozliczeniowym. Zmieniamy stan zlecenia na zamknięte lub anulowane. Można też je zarchiwizować - wtedy nie będzie się pojawiało domyślnie na liście zleceń (chyba że się oznaczy tą opcję w filtrze)
Dodajemy nowe zlecenie, które będzie realizowało prace z nową stawką dzierżawy. Ważne, aby dodać nowe konto utworzone w pkt. 2 jako konto rozliczeniowe.
Zmieniamy nazwę starego zlecenia. Robimy to dla porządku aby przez przypadek nie wybrać w przyszłości starego zlecenia jako elementu rozliczeniowego.
W efekcie końcowym mamy dwa konta/miejsca składowania - jedno stare i jedno nowe image::images/construction_change_lease_rate_on_ongoing_project-c0737.png[]
Celem tej czynności było przygotowanie nowych kont oraz zleceń pracy do przechowywania informacji w ramach nowych rozliczeń oraz odpowiednie zmodyfikowanie starych kont/zleceń, które będą przechowywały wszystkie informacje dotyczące starych rozliczeń.
Przeniesienia stanów magazynowych
Aby dokończyć czynności zmiany stawek dzierżawy potrzebujemy jeszcze wykonać zmiany w stanach magazynowych. Po wykonaniu poprzednich kroków wszystkie nowe operacje zamówień/dostaw zostaną realizowane przez nowe konta/nowe stawki dzierżawy.
Natomiast na starych kontach/magazynach nadal istnieje materiał, który powinien być rozliczany z określoną datą z nowymi stawkami dzierżawy. Aby to zrobić wystarczy przygotować przeniesienie magazynowe dla elementów na magazynach, które powstały przed datą zmiany stawki dzierżawy.
Aby to wykonać realizujemy przeniesienia pomiędzy powiązanymi magazynami. Wybieramy materiał z konta starego i wywołujemy wykonanie przeniesienia MM/
Wybieramy nowe konto w MM ORAZ ustawiamy datę przeniesienia na datę zakończenia starych stawek dzierżawy
W efekcie otrzymujemy przeniesienie ilości pomiędzy magazynami. Magazyny po zmianach: mamy na jednym miejscu ilości 0 a na drugim przeniesione elementy.
Data przeniesienia musi uwzględniać również mechanizm rozliczeń z dostawcą. W zależności od ustawień naliczenia daty obowiązywania dzierżawy ustawiamy odpowiednie daty dokumentów. |
Ustawienia naliczania dzierżawy dla kontrahenta, które definiujemy w kontrakcie dla tej instancji, wskazuje że ostatni dzień dzierżawy jest zaliczany do wartości dzierżawy. W związku z tym jeśli data rozpoczęcia nowych naliczeń to 1. lipca to tworzymy dokumenty przeniesienia z datą 30. czerwca tak aby odpowiednio naliczać dzierżawę.
Na zakończenie edytujemy nowe zlecenie, ustawiamy nową stawkę dzierżawy i dostawcę
Efekt
Mamy historię dla starych zleceń zgodnie z wyliczeniami dla 1% a nowe konta/elementy konstrukcyjne służą do wyliczania dzierżawy z nową stawką i posiadają aktualny stan budowy. Można realizować wszystkie czynności dalej z pełną historią oraz poprawnym rozliczeniem wszystkich kosztów również podczas generowania danych historycznych.
Howto powstało na bazie wersji systemu 1.20.0.0 (01.2023) oraz przedstawia funkcje, które mogą nie być dostępne w Twoim systemie. Zapytaj AMAGE o udostępnienie tej funkcjonalności. |
Ze względu na ciągły rozwój systemu niektóre ekrany lub pliki konfiguracji mogą wyglądać nieznacznie inaczej, ale zachowają nadal pełną funkcjonalność tutaj opisaną. Nie wpływa to na zasadnicze funkcje opisywane w tym dokumencie. |