Powiadomienia - Konfiguracja notyfikacji i zdarzeń

Wstęp

Dokument opisuje mechanizm notyfikacji i definiowania zdarzeń na podstawie informacji o zmianach stanów obiektów.

Mechanizm działania

W aplikacji AMAGE powstaje szereg danych. Dane te (obiekty) to informacje, które powstają w bazie danych lub zmieniają swój stan. Mogą to być np. nowe zgłoszenia serwisowe, zmiana stanu zgłoszenia serwisowego, wykonanie inspekcji na jakimś urządzeniu itp.

Czasami istnieje potrzeba automatycznego powiadomienia użytkowników systemu (lub postronne osoby) w reakcji na takie działania. Do tego służy mechanizm notyfikacji. Pozwala on zdefiniować szereg reguł, które będą przetwarzane przez serwer i na podstawie zdefiniowanych parametrów będą generować odpowiednie akcje. Takimi akcjami może być np. wysłanie email’a o określonej treści do wybranej listy osób.

Notyfikacje

Dostęp do definicji zdarzeń realizowane jest w sekcji konfiguracji systemu

amage notifications 6deda
Rysunek 1. Opcje zdarzeń

W sekcji dostępne są dwie akcje:

  • Reguły zdarzeń - definicja reguł zdarzeń. Tutaj definiujemy reguły i sposób w jaki powinien system zareagować na poszczególne zdarzenia.

  • Zdarzenia - przeglądanie zdarzeń i reakcji systemu na nie. Tutaj możemy przeglądnąć wygenerowane przez system zdarzenia oraz reakcję systemu na nie np. czy maile zostały wygenerowane i wysłane. W tym miejscu system AMAGE raportuje status wykonania zdarzenia, potencjalne błędy (np. problem z wysłaniem emaila) oraz listę wykonywanych czynności.

Definicja reguł zdarzeń

Po wybraniu akcji utworzenia nowej reguły zdarzeń pojawia się okno definicji zdarzenia. Zdarzenie to akcja, która powstaje na skutek czynności na zdefiniowanym obiekcie. Typami obiektów mogą być:

  • Zdarzenie serwisowe

  • Wykonanie inspekcji

  • Urządzenie mobilne

  • Zlecenie pracy

  • oraz inne zdefiniowane w systemie

Typy zdarzeń są następujące:

  • Utworzenie - utworzenie nowego obiektu danego typu

  • Aktualizacja - aktualizacja obiektu danego typu np. zmiana wartości pól

  • Usunięcie - usunięcie obiektu z bazy danych

  • Zdarzenie okresowe - zdarzenia okresowe wykonywane przez serwer synchronizacji na danym typie obiektu (*)

Zdarzenia okresowe wymagają definicji zdarzeń w sekcji 'Schedulery'. Opisane jest to w osobnej dokumentacji z sekcji 'howto'
amage notifications 72074
Rysunek 2. Definicja zdarzenia. Okno z wprowadzonymi danymi.

Efektor to czynność, którą powinien wywołać serwer po wystąpieniu zdarzenia na obiekcie. Efektory mogą być różne, w zależności od instalacji systemu. Podstawowym efektorem jest notyfikacja mailowa tj. wysyłanie emaila do określonej listy osób.

Skrypt sprawdzający to skrypt, który zostanie uruchomiony przez serwer w celu sprawdzenia czy dany obiekt jest celem takiego zdarzenia. Można w takim skrypcie ograniczyć zachowanie skryptu tylko do określonych np. zmian w obiekcie. Przykładem jest wysłanie emaila do określonej listy osób tylko i wyłącznie wtedy, gdy zgłoszenie serwisowe zmieni swój stan na 'ZAKOŃCZONE'. Aby osiągnąć ten cel tworzy się zdarzenie związane z akcją modyfikacji obiektu i w skrypcie sprawdzającym tworzy regułę akceptującą tylko wtedy, gdy zmiana stanu jest j/w.

Najprościej w celu definicji zdarzeń skorzystać z kreatora dostępnego w oknie definicji zdarzeń. Zawiera on listę przykładowych zdarzeń, które po wybraniu automatycznie konfigurują wszystkie pola formatki. Można wtedy tylko dostosować skrypty i dane do swoich potrzeb.

Dostępne obiekty

W skryptach sprawdzającym i przygotowujacym oraz szablonach wiadomości email można korzystać z obiektów oraz elementów powiązanych (podrzędnych) z danym obiektem. Poniżej znajduje się lista dostępnych pól w obiektach, które można wykorzystać w definicji reguł i szablonów.

Więcej