Obchody techniczne

Wstęp

Dokument opisuje w formie przypadków użycia wykorzystanie modułu obchodów technicznych. Obchody pozwalają na rejestrację kluczowych informacji dotyczących weryfikacji działania instalacji technicznej. Za pomocą ścieżki obchodowej definiujemy czynności do wykonania w trakcie realizacji tych prac. Czynności te mogą obejmować odpowiedzi na pytania, realizację pomiarów oraz dodatkowych zadań np. wykonanie zdjęcia, odczyt taga RFID w miejscu kontrolnym. Wszystkie dane wykonywane są w sposób w pełni cyfrowy za pomocą urządzeń mobilnych.

Zasada działania i organizacja struktury

Obchody techniczne mają pozwolić na rejestrację czynności, pomiarów i zadań w trakcie realizowania trasy wewnątrz zakładu przemysłowego, budynku i wszystkich innych miejsc, w których wymagany jest okresowy przegląd techniczny i zebranie informacji w trakcie tego obchodu. Zwykle jest to istotne dla przedsiębiorstw, w których realizowany jest ciągły proces produkcyjny - obserwacja poprawności działania urządzeń, maszyn oraz samej konstrukcji budowlanej pozwala na wczesnym etapie wykryć nieprawidłowości. Czynności te powinny być wykonywane okresowo oraz powinien powstać ślad z ich wykonania. Idealnie by było, aby dodatkowo rozwiązanie wspierało pracowników w realizacji tych czynności.

Ten samouczek pokazuje możliwe sposoby konfiguracji systemu obchodowego i możliwe do zastosowania rozwiązania w ramach instancji AMAGE/AMAGE24.

Identyfikacja urządzeń za pomocą kodów/RFID

Urządzenia mogą być identyfikowalne za pomocą kodów kreskowych/2D/RFID. Służy to do tego, aby szybko można było zidentyfikować dany element/zasób. W przypadku systemu obchodowego służą one do szybkiego wyfiltrowania ze ścieżki obchodowej pytań/pomiarów dotyczących danego urządzenia.

maintenance inspectionrounds 85465
Rysunek 1. Identyfikacja pól rozdzielnicy

Checkpointy i ich identyfikacja

Zwykle w trakcie realizacji obchodu wymagane jest potwierdzenie obecności danej osoby na trasie obchodu. Realizowane to jest za pomocą checkpoint’ów w formie tagów RFID. Po powiązaniu tego tag’a z jednym z zadań obchodu, będzie wymagane aby pracownik zeskanował ten tag w trakcie obchodu aby obchód był oznaczony jako wykonany.

maintenance inspectionrounds 844e9
Rysunek 2. Etykiety identyfikacyjne punktów kontrolnych

Beacon’y Bluetooth jako punkty kontrolne

Alternatywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie beacon’ów bluetooth do weryfikacji obecności pracownika. Są to urządzenia aktywne, które okresowo przesyłają bezprzewodowo informację o swojej obecności. W systemie obchodowym mogą być wykorzystane do bezstykowego potwierdzania obecności pracownika w danym miejscu (zamiast tagów RFID) oraz jako automatyczny filtr listy obchodowej. Pracownik po podejściu do zasięgu danego taga otrzymuje listę urządzeń, którą wskazaliśmy, że znajduje się w pobliżu tego taga. To pozwala na szybką optymalizację wykonania obchodu.

maintenance inspectionrounds b08ac
Rysunek 3. Beacon’y bluetooh - różne wersje

Raporty końcowe i dobowe

Efektem końcowym wykonania obchodu będą zapisane dane dotyczące poszczególnych punktów kontrolnych. System automatycznie tworzy zapis, który można przeglądać wewnątrz aplikacji ale też generuje zestaw raportów końcowych/dobowych jako podsumowanie wykonania czynności.

Integracja zgłoszeń serwisowych

Jeśli instancja posiada włączony moduł zdarzeń serwisowych to jest on zintegrowany z obchodami i pozwala na rejestrację zdarzeń/usterek w trakcie realizacji obchodu.

Widok aplikacji w konfiguracji obchodowej

Po włączeniu i zalogowaniu się do instancji AMAGE/24 mamy dostępne dwa widoki - jeden dla interfejsu typu komputer, laptop i drugi dla urządzeń mobilnych. Aby w pełni wykorzystać funkcje obchodowe na urządzeniu mobilnym musimy mieć zainstalowaną aplikację AMAGE Shell.

maintenance inspectionrounds b1786
Rysunek 4. Widok okna głównego aplikacji
maintenance inspectionrounds 649b5
Rysunek 5. Widok aplikacji mobilnej
Wszystkie funkcje ogólne aplikacji, funkcje aplikacji AMAGE Shell znajdują się w odpowiednich dokumentacjach do tych aplikacji w Portalu Pomocy. Odnieś się do nich w celu dowiedzenia się więcej o każdej z tych funkcji. Skorzystaj również z tutoriali video dostępnych na naszym kanale YouTube oraz w Portalu Pomocy.

Struktura urządzeń i lokalizacji

Aby zdefiniować ścieżkę obchodową, potrzebujemy mieć najpierw zdefiniowaną strukturę zakładu - listę urządzeń, listę lokalizacji. Możemy to wykonać w sekcji Struktura w głównym menu aplikacji

maintenance inspectionrounds 9a76c
Rysunek 6. Menu struktury urządzeń

Lista zasobów/urządzeń pozwala na zdefiniowanie lub wczytanie do systemu listy urządzeń, które chcemy monitorować.

maintenance inspectionrounds ab488
Rysunek 7. Widok struktury urządzeń

Każdy z zasobów może mieć dowolnie definiowalną listę swoich parametrów. Każdy z takich parametrów ma swoją historię pomiarów.

maintenance inspectionrounds 8dcca
Rysunek 8. Definicja parametrów urządzenia
Aby wprowadzić dane do struktury zasobów możemy wykorzystać importery ze źródeł XLS/CSV, które pozwolą na zdefiniowanie struktury pliku a następnie masowy import zasobów z wszystkimi parametrami. Zobacz samouczki dotyczące importu oraz główną dokumentację, aby dowiedzieć się więcej o procedurze importu

Oprócz struktury urządzeń możemy też w systemie zdefiniować np. drzewo lokalizacji. Tutaj w przykładzie mamy drzewo lokalizacji z zdefiniowanymi punktami kontrolnymi, które wykorzystamy w obchodzie.

maintenance inspectionrounds bd40f
Rysunek 9. Widok drzewa lokalizacji z punktami identyfikacyjnymi

Punkty lokalizacji (ale też zasoby) mogą być identyfikowalne za pomocą tagów RFID, kodów 2D. Przykładowy punkt kontrolny z identyfikatorem RFID pokazany jest na poniższym ekranie.

maintenance inspectionrounds e7f31
Rysunek 10. Przykładowy punkt identyfikacyjny (z kodem 2D/RFID)

Możemy też dodać beacon bluetooth jako identyfikator lokalizacji. Wpisujemy w takim przypadku jego unikalny identyfikator tj. numer MAC w formie sześciu par cyfr szesnastkowych (0-9/A-F). Przykład dodania takiego identyfikatora poniżej.

maintenance inspectionrounds 7f172
Rysunek 11. Dodanie identyfikatora Bluetooth Beacon

Po dodaniu tych elementów tj. zasobów oraz lokalizacji możemy przejść do głównej sekcji, która pozwoli na zdefiniowanie ścieżki obchodu i jej harmonogramu.

Definicja obchodu

Obchodami zarządzamy z sekcji systemu Obchody. Zawiera ona kilka elementów, które pozwalają na definicję i przeglądanie obchodów.

maintenance inspectionrounds 72a1d
Rysunek 12. Menu obchodów

Po pierwsze musimy zdefiniować samą ścieżkę obchodową tj. określić jakie dane nas interesują, aby były zbierane podczas obchodu. Aby to zrobić przechodzimy do sekcji Szablony i tam tworzymy nowy szablon obchodu.

Definicja obchodu zawiera podstawowe informacje, które później zostaną wykorzystane w opisach/raportach. W przypadku, gdy system posiada włączony moduł zleceń pracy, możemy zgrupować obchodu w ramach określonego zlecenia pracy.

maintenance inspectionrounds 85616
Rysunek 13. Definicja szablonu

Głównym elementem obchodu, jest określenie ścieżki obchodowej czyli listy punktów do wykonania obchodu. Widok listy elementów pozwala na wybranie szablonu pytań/pomiarów lub jego utworzenie.

Następnie wyfiltrowanie listy elementów obchodu względem urządzenia/zasobu lub zdefiniowanej sekcji ścieżki (patrz niżej).

Lista elementów zawiera wszystkie zadania z określoną kolejnością. Można do niej dodać elementy, zmienić ich kolejność, edytować lub usunąć.

maintenance inspectionrounds 1b989
Rysunek 14. Lista elementów
Szablon pytań pomiarów zawiera predefiniowaną przez użytkownika listę pytań typu "Pomiar temperatury", który można użyć w każdym punkcie obchodu. Posiadanie zdefiniowanych pytań pozwala szybko dodawać nowe zasoby i wybierać pytania, które zwykle są powtarzalne zamiast dodawać je każdorazowo.

Sekcje obchodu pozwalają na podzielenie całej ścieżki obchodowej na zakresy. Użytkownik może wtedy wyfiltrować sobie tylko te elementy obchodu, które dotyczą danej sekcji np. "główny budynek", "urządzenia zasilające" itp.

maintenance inspectionrounds c7d1c
Rysunek 15. Sekcje

Definicja sekcji posiada swoje dane opisowe, ale co ważne do sekcji możemy też przypiąć lokalizację. Jeśli dołączymy tutaj lokalizację, która posiada swój tag RFID/Beacon bluetooth to system będzie mógł automatycznie filtrować (wybierać) daną sekcję na podstawie obecności danego identyfikatora w zasięgu.

maintenance inspectionrounds 18417
Rysunek 16. Definicja sekcji

Ostatnią zakładką jest zakładka dotycząca bezpieczeństwa. Za jej pomocą możemy ograniczyć wykonanie danego obchodu do listy osób lub do grupy osób przypisanych do określonego wydziału organizacyjnego w przedsiębiorstwie.

maintenance inspectionrounds c2052
Rysunek 17. Bezpieczeństwo

Element ścieżki obchodu

Każdy element obchodu określamy za pomocą kilku informacji. Po pierwsze wskazujemy typ czynności, który chcemy wykonać - czy to jest pytanie, czy pomiar czy wykonanie zadania. Te czynności opisane są poniżej. Następnie wskazujemy, czego ta czynność dotyczy - czy to jest jakiś zasób np. urządzenie czy dotyczy to lokalizacji.

Dla przykładu - dla urządzenia możemy chcieć zapisać jakiś pomiar np. temperatury, możemy też chcieć mieć informację o tym czy dane urządzenie pracuje bez drgań - to jest pytanie. Możemy też chcieć, aby pracownik zeskanował tag RFID, który zamontowany jest na ścianie w określonej lokalizacji. Wtedy jest to zadanie skanowania identyfikatora, które przypisane jest do lokalizacji.

maintenance inspectionrounds 97110
Rysunek 18. Definicja elementu

Jeśli wybierzemy zasób/urządzenie to dodatkowo po wykonaniu tej czynności (pytania, pomiaru) możemy zapisać jej wynik do parametru stałego tego urządzenia. Wtedy oprócz zapisu tej informacji w historii obchodu będziemy mieć tą wartość zapisywaną ciągle w parametrach zasobu i tam szybko dostępne.

Pytania

Pytanie pozwala na definicję treści, typu (tak/nie lub lista odpowiedzi). Zaznaczenie pytania jako wymagane wymusi aby pracownik wybrał odpowiedź na to pytanie.

maintenance inspectionrounds c76ab
Rysunek 19. Definicja pytania

Pomiary

Pomiar pozwala na wykonanie pomiaru jakiejś jednostki fizycznej.

maintenance inspectionrounds fd757
Rysunek 20. Definicja pomiaru

Dodatkowo pomiar pozwala na weryfikację wartości pomiaru w trakcie jego wprowadzania. Możemy sprawdzenie powiązać z parametrami urządzenia np. jeśli urządzenie posiada parametry "Ciśnienie max" i "Ciśnienie min" to możemy regułę sprawdzenia tak ustawić, aby sprawdzała czy wprowadzona wartość ciśnienia znajduje się pomiędzy tymi granicznymi wartościami.

maintenance inspectionrounds 49a6e
Rysunek 21. Reguła sprawdzająca pomiar

Na koniec możemy też wymusić aktualizację parametru w powiązanym urządzeniu. UWAGA. Parametr musi w danym zasobie istnieć, aby ta wartość była zapisana.

Zadania

Zadanie to czynność dodatkowa, którą można wykonać w trakcie realizacji obchodu. Dostępne typy zadań:

  • Wykonanie zdjęcia - wykonaj X zdjęć zgodnie z opisem

  • Skanowanie identyfikatora - wymuś zeskanowanie identyfikatora np. RFID. To wymusi aby pracownik zeskanował tag RFID zamontowany np. w szafie sterowniczej urządzenia czyli będzie musiał ją otworzyć

  • Wgranie pliku - wgranie X liczby plików np. odczytanej konfiguracji urządzenia/konfiguracji sterownika

maintenance inspectionrounds 2b0b7
Rysunek 22. Definicja zadania zeskanowania tag’a RFID

Harmonogram wykonania obchodu

Ostatnim elementem definicji obchodu jest określenie harmonogramu wykonania. Za jego pomocą określamy, kiedy dany obchód powinien być wykonywany. Możemy określić zakres czasu oraz dni, w których obchód należy wykonywać.

maintenance inspectionrounds 2bc27
Rysunek 23. Harmonogram wykonania

Do listy wykonania definiujemy również listę godzin w dobie, w których powinien obchód być wykonany. Definiujemy to podjąć godzinę oraz zakres akceptacji względem tej godziny tj. możemy określić, że obchód powinien być wykonany o godzinie 4 ale dajemy +/- 2 godziny na wykonanie. Czyli pracownik może go wykonać od 3 do 5 i wtedy nadal ten obchód będzie oznaczony jako wykonany poprawnie w zadanym czasie.

Wszystko mamy już zdefiniowane. Możemy przejść do wykonania obchodu.

Wykonanie obchodu

Obchód wykonujemy za pomocą urządzeń mobilnych. Możemy zdefiniować sobie panel startowy, który pozwoli na szybki dostęp do sekcji systemu.

maintenance inspectionrounds bf6fd
Rysunek 24. Panel startowy
Jak skonfigurować panel startowy odnieś się do instrukcji użytkownika aplikacji w sekcji konfiguracji systemu.

Po wybraniu obchodów (z panelu startowego lub z menu) przechodzimy do listy obchodów. W górnej części mamy swoje otwarte obchody a w dolnej dostępne dla siebie szablony obchodów. W systemie możemy mieć tylko jeden obchód otwarty dla danego pracownika. Aby rozpocząć nowy tego typu, pracownik musi najpierw zamknąć poprzedni.

maintenance inspectionrounds 52d6c
Rysunek 25. Widok mobilny listy obchodów i aktywnych wykonań

Obchód możemy też wykonać za pomocą widoku desktop i bezpośrednio z jego listy szablonów obchodów.

maintenance inspectionrounds 709e9
Rysunek 26. Wykonanie obchodu z widoku desktop

Wybierając obchód z listy niedokończonych (aktywnych) lub z szablonu przechodzimy do wykonania obchodu. Pojawia się lista obchodowa oraz dodatkowe akcje możliwe do wykonania.

maintenance inspectionrounds b89a5
Rysunek 27. Widok pracy nad obchodem

Za pomocą dodatkowych filtrów (przycisk filtru) możemy filtrować widok - ukrywać wykonane już zadania, filtrować względem sekcji - ręcznie lub automatycznie za pomocą bliskości dostępnych beacon’ów bluetooth.

maintenance inspectionrounds b93e6
Rysunek 28. Filtrowanie

Jeśli wybierzemy filtrowanie wg. sekcji, to automatycznie pojawi się selektor sekcji, za pomocą którego ręcznie możemy ograniczyć widoczne dane.

maintenance inspectionrounds 8635f
Rysunek 29. Filtrowanie wg. sekcji - selektor sekcji

Po wykonaniu obchodu możemy przejść do zakładki podsumowania. Tutaj możemy dodać komentarz oraz swój podpis elektroniczny. Te dane znajdą się w podsumowaniu raportu obchodowego oraz w przeglądzie obchodu w głównym widoku aplikacji.

maintenance inspectionrounds 0d86f
Rysunek 30. Podsumowanie obchodu

Możemy też w trakcie obchodu dołączać zdjęcia/inne załączniki. Będą one widoczne w historii wykonania obchodu.

maintenance inspectionrounds 71000
Rysunek 31. Załączniki/zdjęcia
Aplikacja okresowo zapisuje stan wykonania obchodu. Co 30 sekund zapisuje aktualny stan. Pozwala to na odzyskanie wszystkich danych w przypadku np. uszkodzenia urządzenia mobilnego, zaniku zasilania itp.

Wynik obchodu

Wynik wykonania obchodu możemy przeglądać za pomocą listy zbiorczej obchodów.

maintenance inspectionrounds 6ec95
Rysunek 32. Lista wykonań

Możemy też zobaczyć plan/wykonanie obchodów wizualnie za pomocą widoku kalendarza.

maintenance inspectionrounds 60c5f
Rysunek 33. Kalendarz

Szczegóły obchodu pokazują odpowiedzi na wszystkie elementy obchodu. Z tego miejsca możemy przejść do danego zasobu oraz zobaczyć zbiorcze analityki.

maintenance inspectionrounds a6744
Rysunek 34. Widok wyniku obchodu

Możemy też oglądać szczegółowe elementy rozbite na pytania/pomiary i zadania.

maintenance inspectionrounds b7659
Rysunek 35. Szczegółowe pytania

Dla pomiarów możemy wyświetlić za pomocą wykresu czasowego wszystkie pomiary zrealizowane w trakcie wszystkich obchodów z tym pomiarem.

maintenance inspectionrounds 5b533
Rysunek 36. Szczegółowe pomiary z wykresem jednego pomiaru

Raporty obchodowe

Dostępne są raporty, które generują informacje zbiorcze dotyczące pojedynczego obchodu, grupy obchodów (np. dobowe) lub porównawcze.

maintenance inspectionrounds f9ea3
Rysunek 37. Raport wykonania obchodu
Istnieje możliwość automatycznego wysyłania raportów na wybrane adresy email np. raport porównawczy obchodu. Odnieś się do innych samouczków lub dokumentacji z zakresu automatyzacji, aby zobaczyć jak to zrobić.

Dashboard obchodów

Dostępny jest również dashboard zbiorczy, który w wizualny sposób pokazuje planowe obchody, terminy oraz już wykonane obchody.

maintenance inspectionrounds e5791
Rysunek 38. Widok dashboard’a obchodów
Dashboard może być dostępny również na panelach synoptycznych (ekrany na ścianie lub stale dostępne monitory). Zobacz jak to zrobić za pomocą innych samouczków.

Zdarzenia serwisowe

Jeśli instancja posiada zintegrowany moduł serwisowy, to w trakcie wykonywania obchodu w menu kontekstowym każdego elementy znajduje się przycisk, który pozwala automatycznie utworzyć zgłoszenie serwisowe powiązane z danym urządzeniem/lokalizacją.

maintenance inspectionrounds 4b6b7
Rysunek 39. Zgłoszenie zdarzenia

Edytor pozwala na zapis wszystkich informacji serwisowych. Odnieś się do samouczków i dokumentacji modułu serwisowego aby dowiedzieć się więcej.

maintenance inspectionrounds 779ea
Rysunek 40. Edytor zgłoszenia

Podsumowanie

Ten tutorial pokazał przeglądowo wszystkie elementy definicji i wykonania obchodu. Aby dowiedzieć się więcej o poszczególnych elementach przeglądnij inne samouczki lub odnieś się do głównych instrukcji użytkownika.

Howto powstało na bazie wersji systemu 1.21.1.0 (06.2023) oraz przedstawia funkcje, które mogą nie być dostępne w Twoim systemie. Zapytaj AMAGE o udostępnienie tej funkcjonalności.
Ze względu na ciągły rozwój systemu niektóre ekrany lub pliki konfiguracji mogą wyglądać nieznacznie inaczej, ale zachowają nadal pełną funkcjonalność tutaj opisaną. Nie wpływa to na zasadnicze funkcje opisywane w tym dokumencie.