Przygotowanie danych do importu szalunków
Wstęp
Dokument opisuje sposób przygotowania arkuszy typu Excel o standardowej strukturze, niezbędnych do zasilenia początkowego systemów szalunkowych za pomocą mechanizmów wdrożeniowych. Za ich pomocą możemy zaimportować i automatycznie utworzyć zaawansowane struktury danych dotyczących elementów konstrukcyjnych ale też kosztów dzierżawy, historii dostaw/zwrotów.
Informacje wstępne
Excel do importu jest podzielony na kilka arkuszy, każdy z nich ma jakiś cel, tak aby można było rozpocząć pracę z programem nie od "czystej kartki" tylko aby już jakieś dane były i najlepiej aby odpowiadały temu co zwykle dzieje się dotychczas w formie arkuszy Excel. Niemniej arkusze do programu muszą być trochę inaczej ułożone niż dla człowieka tj. człowiek lepiej widzi jak teksty są odpowiednio podzielone, podkreślone, zakolorowane itp. Natomiast komputer nie ma oczu ;) więc patrzy tylko na liczby. No i najważniejsze dla niego (i dla programów) to to, aby mógł importować dane rzędami tj. aby jak najwięcej kompletnych danych było w jednym rzędzie, bo tak mu łatwiej robić coś "w pętli".
Arkusze
-
arkusz "cennik" - to słownik dla programu, aby wiedział jaki może być asortyment, który pojawia się w programie, aby użytkownicy mogli z niego wybierać asortyment do zamówień (ale patrz niżej) oraz aby były podane ceny zakupu (kontraktowe) - wtedy jeśli dostawę deklaruje dostawca to możemy wykryć, że w dostawie element X został wpisany z ceną 120 zł a w kontrakcie mamy 100 zł i to możemy komunikować do Was. Jeśli mielibyśmy wagę jednostkową (a tego obecnie w tym arkuszu nie mamy) to możemy pokazać ile dane zamówienie/zwrot waży sumarycznie (z tego co wiem niektóre umowy z dostawcami zapewniają darmowy transport ale jeśli zamówienie/zwrot ma wagę > 6t, inaczej trzeba płacić). Kategoria (również nie wypełniona w arkuszu) pozwala na to, aby użytkownik jak wybiera ręcznie asortyment to może zrobić zawężenie w tym co szuka np. w innych budowach mamy to podzielone na systemu tj. wybiera system ORMA i wtedy filtrujemy i pokazujemy tylko asortyment z tym filtrem). Elementy z tego arkusza służą do sprawdzania czy elementy z arkusza "dokumenty mg" są dobre tj. czy w dokumentach magazynowych znajduje się asortyment, który jest zadeklarowany tutaj.
-
arkusz AKK - to jest przekształcenie Arkusza Kalkulacji Kosztów, który tworzycie a potem uzupełnia to dostawca. Kluczowe w nim jest konto BAAN (lub ogólnie konto). Na jego podstawie "rozmawiamy" z dostawcą tj. jeśli dostawca zadeklaruje dostawę na konto X to znaczy, że ta dostawa idzie dokładnie na dany element konstrukcyjny. W tym arkuszu w każdej linii mamy osobny element konstrukcyjny. Elementy konstrukcyjne (EK) grupujemy w obiekty (kolumna C) a obiekty w kontrakt (tutaj z założenia jest jeden kontrakt więc go nie wymieniamy). W pozostałych polach znajdują się informacje przydatne przy tworzeniu automatycznych zamówień (tj. musimy wiedzieć do kogo zaadresować zamówienie/zwrot bo to pozwala mieć na budowie 300 EK z czego 200 u jednego dostawcy a 100 u innego. Pozostałe dane to dane z oferty i służą/mogą one służyć do analizy realizacji postępu (do raportów). Ważna kolumna też to stawka dzierżawy bo na jej podstawie system wylicza dzierżawę dla danego EK.
Te dwa arkusze w/w pozwalają na utworzenie słownika asortymentu (co zamawiamy) oraz struktury kontraktu (na co zamawiamy/co rozliczamy). Te dwa wystarczą aby zacząć pracę z systemem. Niemniej są jeszcze dwa dodatkowe, które pozwalają wciągnąć dane, które gdzieś "żyją" poza systemem ale pomagają w tym aby system/użytkownik mógł coś zrobić szybciej lub być bardziej odpowiadający rzeczywistości tj.
-
arkusz "plan wykonania". Plan wykonania to nic innego niż lista materiałowa dla każdego elementu konstrukcyjnego. Z tego co wiemy, jeśli dostawca wygrywa dany kontrakt to na podstawie swojej oferty i danych zaczyna projektować dany obiekt (robi rysunki, projektuje, zlicza, tworzy listy materiałowe). Lista materiałowa to jest to co powinniście zamówić aby w pełni zrealizować dany element konstrukcyjny według ICH projektu. Zwykle (ZTCW) te dane pojawiają się sukcesywnie tj. dostawca projektuje i wam dostarcza projekty z potem z nich zamawiacie. Ten arkusz właśnie zawiera listę składową dla poszczególnych EK. Widziałem "ładne" arkusze z tymi elementami przeznaczone dla ludzi. Dla komputera musimy to tak bardziej "cyfrowo" przedstawić. Czyli ten arkusz powinien być uzupełniony (sukcesywnie) danymi na podstawie projektów od dostawcy. Na ich podstawie użytkownicy mogą zamówić elementy do danego elementu konstrukcyjnego. Założenie było takie, aby te plany po imporcie były widoczne dla podwykonawców i podwykonawca ma wejść na element konstrukcyjny np. "WK-12 Schodnia" tam otrzymać listę co jest potrzebne, kliknąć przycisk "Zamawiam" i ewentualnie dodać kilka elementów dodatkowych (bo mu będą przydatne) i puścić takie zamówienie w obieg. Tak więc ten arkusz to lista materiałowa przydatna do zamówień - czy to koordynatora czy podwykonawców.
-
ostatni arkusz to "dokumenty mg". Założenie tego arkusza jest takie, że zwykle jeśli uruchamiamy system to przeważnie budowa już jakoś "ruszyła" i pewnie już pojawiły się jakieś zamówienia/dostawy poza systemem. Ten arkusz powstał aby zapewnić to, że po uruchomieniu systemu wszystkie dane w systemie są kompletne tj. są też takie, których pojawiły się wcześniej niż sam system. W tym arkuszu znajdują się tylko dokumenty magazynowe "dostawcy" czyli to co zostało wydane/zwrócone. My na podstawie tych danych automatycznie tworzymy "ścieżkę" w systemie, która wygląda tak jakby było to realizowane w całości w systemie tj. tworzymy zamówienie/dostawę/dokument magazynowy i aktualizujemy stany magazynowe. Po takim imporcie wszystkie dane w systemie odpowiadają temu co już zdarzyło się wcześniej. Niemniej ten arkusz jest opcjonalny tj. przydaje się jeśli już coś się działo przed realizacją wdrożenia systemu ale nie zawsze tak jest. Założenie jest później takie, że jak system rusza to wszystko robimy z poziomu systemu i nie ma potrzeby ponownego importowania tych danych.
Howto powstało na bazie wersji systemu 1.17.0.2 (03.2022) oraz przedstawia funkcje, które mogą nie być dostępne w Twoim systemie. Zapytaj AMAGE o udostępnienie tej funkcjonalności. |
Ze względu na ciągły rozwój systemu niektóre ekrany lub pliki konfiguracji mogą wyglądać nieznacznie inaczej, ale zachowają nadal pełną funkcjonalność tutaj opisaną. Nie wpływa to na zasadnicze funkcje opisywane w tym dokumencie. |