Zdarzenia serwisowe

Zdarzenia serwisowe

Zdarzenia serwisowe dostępne są w menu systemowych w obszarze 'Serwis'. Udostępniają akcje widoków listy zgłoszeń serwisowych oraz dashboardu z wizualizacją danych.

00 tree 292a8
Rysunek 1. Menu

Lista zdarzeń serwisowych

Lista zdarzeń serwisowych pokazuje wszystkie zdarzenia aktualnie zapisane w systemie. Z tego widoku można dodać nowe zdarzenie lub wygenerować raport sumaryczny dla widocznych zdarzeń. Widok przedstawia w formie tabeli wszystkie zdarzenia serwisowe. Kolory odpowiadają uogólnionemu stanowi zdarzenia: nowe/w trakcie/zakończone, które są określane w definicji poszczególnych stanów zdarzeń. Lista zawiera podstawowe informacje o zdarzeniu, statusie oraz sumarycznych kosztach elementów z magazynu i zewnętrznych usług.

admin serwis lista
Rysunek 2. Lista zdarzeń serwisowych

W przypadku instancji z włączonym modułem magazynowym, na dole okna pojawiają się informacje o kosztach usług i magazynu dla widocznych (aktywnych) zdarzeń serwisowych

00 tree a6fd8
Rysunek 3. Podsumowanie kosztów

Widok danych może też być przedstawiony w formie mapy. Po wyborze tej zakładki, na mapie pokazywane są zdarzenia serwisowe, które posiadają podaną swoją geolokalizację.

00 tree 8446d
Rysunek 4. Widok zdarzeń na mapie

Na pasku bocznym dostępny jest filtr, który po rozwinięciu pozwala na filtrowanie zdarzeń zgodnie ze stanem, typem lub osobą przypisaną.

00 tree 7576f
Rysunek 5. Filtr listy zdarzeń

W przypadku instancji przeznaczonej do obsługi wielu klientów pojawia się dodatkowo informacja w filtrze pozwalająca wybrać dane wprowadzane do obsługi klienta.

00 tree 599a8
Rysunek 6. Filtry dodatkowe dot. klientów

Dodatkowe zakładki w filtrze pozwalają na wyświetlenie i filtrowanie po drzewie lokalizacji lub liście grup produktów w systemie.

00 tree 14d74
Rysunek 7. Filtry dodatkowe (tutaj lokalizacja)
events 2e948
Rysunek 8. Menu kontekstowe
events 37c62
Rysunek 9. Raport zdarzeń serwisowych - filtr
events 4022b
Rysunek 10. Raport różnic w czasie - filtr

Po wybraniu zdarzenia serwisowego przechodzimy do szczegółów danego zdarzenia. W widoku mamy informacje o parametrach zdarzenia, liście dostępnych stanów do wybrania i zmiany, sumarycznych kosztach elementów z magazynów oraz usług. Akcjach dodania komentarza, usługi. Edycji zdarzenia (np. zmiana urządzenia ze względu na błąd podczas jego tworzenia) oraz usunięcie zdarzenia. Wszystkie akcje wymagają odpowiednich uprawnień.

events c78c7
Rysunek 11. Szczegóły zdarzenia serwisowego

W widoku zdarzenia możemy też zobaczyć dokładną lokalizację zgłoszenia (jeśli była wprowadzona podczas rejestracji). Za jej pomocą możemy dokładnie określić miejsce danego zdarzenia. Za pomocą przycisku Marker możemy wyświetlić na mapie dane zdarzenie.

00 tree c0886
Rysunek 12. Geolokalizacja/lokalizacja

W menu dodatkowym możemy wygenerować raport z danego zdarzenia i zapisać go/wydrukować. W widoku zdarzenia w dolnej części mamy dostęp do listy komentarzy oraz listy usług wprowadzonych do danego zdarzenia serwisowego. W informacjach dodatkowych pojawia się informacja o sumarycznych kosztach usług oraz elementów pobranych z magazynu.

admin serwis szczegoly komentarze
Rysunek 13. Lista komentarzy dla zdarzenia serwisowego
events 37641
Rysunek 14. Lista usług dla zdarzenia serwisowego

Utworzenie nowego zdarzenia

Wybór utworzenia nowego zdarzenia powoduje otwarcie okna, w którym wybiera się urządzenie (zasób), którego dotyczy dane zdarzenie, typ zdarzenia, opis oraz wybiera się osobę przypisaną do zdarzenia.

00 tree 69be9
Rysunek 15. Formularz dodania nowego zdarzenia serwisowego

Za pomocą przycisku (+) mamy możliwość dodania nowego typu zdarzenia serwisowego bezpośrednio z tego widoku. Możliwe jest to tylko dla osób, z odpowiednimi uprawnieniami.

Zakładka Załączniki pozwala dodać załączniki bezpośrednio w trakcie dodawania zdarzenia.

Lista zasobów pozwala na filtrowanie zasobów oraz wybranie odpowiedniego urządzenia, do przypisania do niego zdarzenia.

Możemy też określić lokalizację/geolokalizację zgłoszenia. Te dane mogą być określone zamiennie tj. nie musimy podawać w zgłoszeniu urządzenia, które go dotyczą, ale możemy wykorzystać lokalizację do wstępnego określenia położenia a następnie uzupełnić dane (jeśli będzie taka potrzeba).

Komentarz do zgłoszenia pozwala na dodanie komentarza, zmianę stanu, zmianę przypisanej osoby, wykonanie podpisu elektronicznego.

00 tree 7c65f
Rysunek 16. Komentarz

Z tego widoku możemy też dodać załączniki, które zostaną dołączone do głównego zgłoszenia a informacja ta zostanie dołączona do komentarza.

00 tree c3294
Rysunek 17. Załączniki dla komentarza
W przypadku, gdy nie można znaleźć urządzenia istnieje możliwość utworzenia zdarzenia bez wybranego urządzenia lub można przejść do widoku tworzenia nowego zasobu i uzupełnienie bazy danych o dodatkowe informacje.

Po wybraniu listy użytkowników pojawia się okno, w którym wybieramy osobę, do której zostanie zdarzenie przypisane. Zostanie ona powiadomiona o utworzeniu zdarzenia (przy odpowiedniej konfiguracji zdarzeń w aplikacji rozszerzonej).

serwis dodaj nowe wybor uzytkownik
Rysunek 18. Wybór użytkownika przypisanego do zdarzenia

Każdy zgłoszenie jest numerowane za pomocą automatycznego licznika, który jest skonfigurowany dla tego typu dokumentu. Konfiguracja automatycznych liczników możliwa jest w sekcji konfiguracyjnej systemu. Po przejściu do niej i wybraniu GłówneSystem oraz zakładki Liczniki możemy wybrać, który licznik będzie wykorzystany do wygenerowania danego typu dokumentu.

Zdarzenie możemy również dodać bezpośrednio z widoku mapy. Po wybraniu przycisku Dodaj na mapie możemy wybrać dowolne miejsce na mapie i zostanie utworzone zdarzenie już z przypisaną taką lokalizacją.

00 tree 32c4f
Rysunek 19. Dodanie zdarzenia bezpośrednio z widoku mapy

Usługi

Mechanizm usług służy do wprowadzania dodatkowych informacji o zewnętrznych kosztach danego zdarzenia. Kategorie usług są definiowalne i mogą to być np. faktury zewnętrzne, dokumenty magazynowe lub godziny pracy nad danym zdarzeniem. Typy kategorii usługi definiujemy w aplikacji rozszerzonej. W tym widoku wybieramy tylko rodzaj usługi i wprowadzamy informacje o kosztach itp.

events 960c5
Rysunek 20. Lista usług
serwis dodaj uslugi
Rysunek 21. Dodanie usługi.

Po wprowadzeniu usługi informacja o niej dostępna jest w liście usług z danego zdarzenia.

Istnieje możliwość integracji mechanizmu usług z zewnętrznymi systemami księgowymi/magazynowymi. W takich przypadkach, po integracji, wystarczy na fakturze lub w dokumencie magazynowym oznaczyć koszt numerem zdarzenia np. #123 a system AMAGE automatycznie pobierze z zewnętrznego systemu koszty i uwzględni je w usługach.

Zużycie magazynowe

Zużycie magazynowe wprowadza możliwość rozliczania elementów magazynowych w ramach prowadzonych prac serwisowych. Lista zużycia magazynowego przedstawiana jest w szczegółach danego zdarzenia serwisowego. Istnieje możliwość dodania elementów z magazynu do danego zdarzenia oraz późniejszego ich rozliczenia.

events 133b5
Rysunek 22. Zużycie magazynowe

Rozliczenie magazynowe realizowane jest w sposób opóźniony tj. na początku użytkownik rezerwuje elementy na magazynie. Informacja ta pojawia się w systemie. Po zakończeniu prac serwisowych nad danym zdarzeniem serwisowym (w momencie zmiany stanu na ustalony) sprawdzany jest stan rozliczeń elementów na magazynie. Jeśli nie zostały rozliczone to nie istnieje możliwość przejścia do danego (finalnego) stanu. Rozliczenie realizowane jest poprzez dedykowany przycisk Rozlicz, który powoduje utworzenie dokumentów magazynowych na zarezerwowane elementy oraz ich rozliczenie finalne na magazynie.

Takie podejście pozwala na pobranie z magazynu większej liczby/typów części niż rzeczywiście zostaną zużyte. Pozwala to na zrealizowanie wyjazdu serwisowego z wszystkimi potencjalnie potrzebnymi częściami oraz rozliczenie tylko tych części, które rzeczywiście zostały zużyte.

Dodanie zużycia magazynowego realizowane jest przez akcję przycisku Dodaj.

events 88b94
Rysunek 23. Dodanie zużycia magazynowego

Podczas dodawania zużycia magazynowego określamy liczbę pobranych elementów oraz ich numery seryjne (informacja o tym znajdzie się w informacjach podsumowujących dla rozliczenia/raportach).

Protokoły serwisowe

Lista protokołów serwisowych pozwala na przedstawienie powiązanych protokołów serwisowych do danego zdarzenia serwisowego oraz pozwala na dodanie nowego protokołu do wykonania zdarzenia.

serviceevents c8bbc
Rysunek 24. lista powiązanych protokołów serwisowych

Rozszerzenie o dane dotyczące zewnętrznych klientów

System posiada możliwość pracy modułu zdarzeń serwisowych w kontekście zewnętrznych klientów. Mogą to być osobne wydziały w jednym przedsiębiorstwie ale też zewnętrzni klienci dla firmy, która wykonuje takie prace. Włączenie tej opcji w flagach konfiguracyjnych umożliwia rejestrację dodatkowych informacji.

00 tree 4acaf
Rysunek 25. Flaga konfiguracyjna do włączenia zewnętrznych klientów

Podczas tworzenia zdarzenia serwisowego pojawia się dodatkowa zakładka Klient, w której możemy zdefiniować szereg dodatkowych informacji pozwalające na identyfikację klienta oraz zapisać dane niezbędne do realizacji tych zadań.

00 tree 8e072
Rysunek 26. Dodatkowa zakładka przy definicji zdarzenia serwisowego

W podglądzie szczegółów zdarzeń serwisowych pojawiają się też te dodatkowe informacje.

00 tree 3dacf
Rysunek 27. Podgląd zdarzenia serwisowego - szczegóły
Dodatkowe dane można wykorzystać w raportach serwisowych, które po zdefiniowaniu dodatkowych danych wyświetlą wszystkie niezbędne informacje do prowadzenia tych prac. Prosimy odnieść się do dokumentacji tworzenia raportów w celu dostępu do wszystkich pól raportów serwisowych.

Dashboard zdarzeń serwisowych

Dla uprawnionych użytkowników aplikacja posiada widok administracyjny dedykowany dla ekranów komputera. W nim można przeglądać informacje o wszystkich zdarzeniach serwisowych oraz dashboard z wizualizacją danych

Dashboard dla interfejsu desktop przedstawia informacje statystyczne (liczby zgłoszeń, typy zgłoszeń) ale również wskaźniki niezawodnościowe, statystyki liczby zgłoszeń na poszczególne urządzenia i typy oraz liczby zgłoszeń w okresie ostatnich 12 miesięcy.

dashboard f8673

Dodatkowe dane niezawodnościowe określają informacje dotyczące realizowanych prac i ich terminów. Wskazujemy/wyliczamy:

  • Średni czas rozwiązania zdarzenia w ostatnim miesiącu

  • Całkowity czas niedostępności (dla urządzeń podlegających zgłoszeniom)

  • Całkowity czas MTBF, MTTR

  • Całkowity czas pracy

  • Wykresy wartości MTBF oraz MTTR w okresie ostatniego półrocza

Informacje dotyczące wyliczeń niezawodnościowych są definiowane podczas wdrożenia systemu. Widoczność tego panelu jest konfigurowalna. Sposób wyliczenia parametrów zależy od konfiguracji i może bazować na czasach zmiany stanów zgłoszeń serwisowych lub na zapisie czasu wykonanych prac poprzez usługi w systemie.

Analityka dodatkowa

Dostępne również są dodatkowe wykresy analityczne i statystyki, które pozwalają na analizę zgłoszeń serwisowych w podziale na wydziały, typy zgłoszeń oraz kategorie typów. Widok dostępny jest z menu narzędziowego w widoku listy zgłoszeń serwisowych.

image 2024 03 18 19 45 47 807
Rysunek 28. Menu dostępu do wykresów analitycznych
image 2024 03 18 19 46 16 844
Rysunek 29. Widok wykresu statystyk wg. grup produktów
image 2024 03 18 19 46 23 582
Rysunek 30. Widok wykresu kołowego tych samych statystyk

W widoku wykresów statystycznych dla zdarzeń serwisowych dodano możliwość wyświetlania analizy Pareto według wielu różnych kryteriów wyszukiwania. Za pomocą tego wykresu możemy przeanalizować zgłoszenia serwisowe i zidentyfikować najczęściej występujące problemy.

image 2024 03 18 19 46 52 122
Rysunek 31. Widok wykresu Pareto w systemie

Protokoły serwisowe

Protokół serwisowy jest szczegółowym opisem wykonanych czynności serwisowych. Zdarzenie serwisowe, zwykle wynikające ze zgłoszenia klienta/użytkownika zawiera podstawowe informacje. Może ono być obsługiwane poprzez zwykły proces obiegu zdarzeń serwisowych. Protokół serwisowy jest zwykle dodatkowym elementem zdarzenia serwisowego, który zbiera wszystkie informacje wykonawcze dotyczące prowadzonych prac, koszty, uczestników i inne dane.

Domyślnie, po wejściu do listy protokołów serwisowych użytkownikowi przedstawiana jest lista wszystkich aktywnych protokołów serwisowych realizowanych w danym systemie.

serviceprotocols a0b3e
Rysunek 32. Lista protokołów serwisowych

Użytkownik ma możliwość dodatkowego filtrowania protokołów względem klienta, użytkownika obsługującego protokołów lub pokazania już zamkniętych protokołów oraz filtrowania po flagach wykonania.

serviceprotocols 18dce
Rysunek 33. Filtr protokołu serwisowego

Po wybraniu dowolnego protokołu przechodzimy do widoku szczegółów protokołu. Widok ten podzielony jest na dwie części. górna zawiera podstawowe informacje o protokole. Dolna to listy powiązanych kosztów/usług i informacje dodatkowe.

serviceprotocols 1e279
Rysunek 34. Szczegóły protokołu serwisowego

W szczegółach protokołu przedstawiamy informacje o powiązanym zdarzeniu, kliencie, typie realizowanej usługi, terminie realizacji, zbiorczych kosztach oraz informacje dotyczące np. podpisów osób wykonujących protokół. W dolnej części znajduje się szczegółowy opis prac wykonywanych podczas realizacji prac serwisowych.

Dodatkowe zakładki zawierają informacje dotyczące zużycia magazynowego. Zużycie magazynowe pozwala na przypisanie określonych wydań z magazynu do protokołu serwisowego wraz z określeniem numerów seryjnych urządzeń, które zostały zamontowane w trakcie prac.

serviceprotocols 5a1d3
Rysunek 35. Szczegóły protokołu serwisowego - magazyn

Zużycia magazynowe możemy dodać/usunąć co odpowiednio zwiększa/zmniejsza liczby zarezerwowanych ilości na magazynie. Po zakończeniu prac nad protokołem należy rozliczyć zużycia magazynowe poprzez utworzenie odpowiednich wydań z magazynu. Dopiero wtedy zmienia się stan magazynu.

Takie podejście pozwala na pobranie z magazynu większej liczby elementów i po naprawie zwróceniu elementów, których się nie zużyło (nadmiarowe/zapas).

Lista usług pozwala na definicję usług powiązanych z wykonywanymi czynnościami objętymi danym protokołem serwisowym. Dane te znajdą się również w raporcie z protokołu.

serviceprotocols ad3d3
Rysunek 36. Lista usług

Dodatkowe informacje dotyczące szczegółowych kosztów, uczestniczących osób znajdują się w zakładce koszty. Zawiera ona inne pozostałe informacje niezbędne do pełnego rozliczenia protokołu serwisowego.

serviceprotocols a7dfe
Rysunek 37. Szczegóły protokołu serwisowego - koszty

Dla szczegółów protokołu dostępne są akcje w menu kontekstowym.

serviceprotocols e9f43
Rysunek 38. Szczegóły protokołu serwisowego - menu kontekstowe

Dostępne akcje:

  • Generacja protokołu - generuj protokół w formie PDF z możliwością wydruku/przesłania do zewnętrznych osób

  • Generacja protokołu z zakładki - generowanie protokołu z wyborem zakładki raportu w celu dostosowania wyglądu

Podczas generacji raportu protokołu użytkownikowi przedstawiane są opcje umożliwiające wybranie wyświetlanych sekcji w raporcie (jeśli wykorzystywany jest domyślny wygląd raportu).

Dodanie/edycja protokołu serwisowego

Dodanie/edycja protokołu serwisowego pozwala na wprowadzenie wszystkich niezbędnych informacji dotyczących danego protokołu. Dane podzielone są na sekcje: Wspólne, Koszty, Inne, Magazyn & Usługi.

serviceprotocols 86a4a
Rysunek 39. Dodanie protokołu serwisowego - wspólne dane

Dostępne opcje w widoku wspólnym:

  • Numer - numer protokołu

  • Ukończone - czy protokół jest ukończony i gotowy do sprawdzenia

  • Opis - opis czynności protokołu

  • Status części - status części podczas naprawy (pozostawione, zabrane)

  • Typ zgłoszenia - typ zgłoszenia - kosztowy i wykonawczy

  • Wykonane poprawnie - czy wykonano poprawnie i nie wymagana jest dalsza interwencja

  • Rejestracja czasu - zarejestrowany czas naprawy

serviceprotocols fa5a4
Rysunek 40. Dodanie protokołu serwisowego - koszty

Dostępne pola w widoku kosztów:

  • Typ wyliczenia kosztu - typ wyliczenia kosztu (podany bezpośrednio, wyliczany)

  • Osobogodziny + cena jednostkowa - liczba osobogodzin + cena jednostkowa

  • Koszt części zamiennych - koszt części zamiennych

  • Długość jazdy + cena za km - długość jazdy i stawka z km

serviceprotocols 259f0
Rysunek 41. Dodanie protokołu serwisowego - inne

Dostępne pola w widoku Inne:

  • Uczestnicy - lista uczestników czynności związanych z tym protokołem. Będą umieszczeni na raporcie

  • Niebezpieczna sytuacja + opis - czy wystąpiła niebezpieczna sytuacja podczas prac nad naprawą i opis tej sytuacji.

serviceprotocols 6c5f7
Rysunek 42. Dodanie protokołu serwisowego - magazyn i usługi

Dostępne pola w widoku Magazyn & Usługi:

  • Elementy pobrane z magazynu - lista elementów pobranych z magazynu

  • Usługi dodane do protokołu - lista usług wpiętych w dany protokół

W przypadku gdy oznaczono konieczność złożenia podpisów do protokołu, przycisk Podpisy będzie miał kolor czerwony do momentu, gdy nie zostaną złożone na nim podpisy wykonawcy i/lub kontrahenta.

serviceprotocols 9d3c4
Rysunek 43. Dodanie protokołu serwisowego - podpisy

Każdy protokół serwisowy jest numerowany za pomocą automatycznego licznika, który jest skonfigurowany dla tego typu dokumentu. Konfiguracja automatycznych liczników możliwa jest w sekcji konfiguracyjnej systemu. Po przejściu do niej i wybraniu GłówneSystem oraz zakładki Liczniki możemy wybrać, który licznik będzie wykorzystany do wygenerowania danego typu dokumentu.

Akceptacja i sprawdzenie

W widoku szczegółów protokołu serwisowego można wykonać procedurę sprawdzenia protokołu przez osobę koordynującą takie prace. Wywołanie opcji możliwe jest w akcji danego protokołu serwisowego Sprawdź. Wywołanie jej wyświetla okno z możliwością wprowadzenia danych i oznaczenia statusu wykonania protokołu.

Jeśli protokół posiada nie rozliczone zużycia magazynowe (tj. nie usunięte lub nie zatwierdzone jako wydania z magazynu) to system nie pozwoli wykonać sprawdzenia protokołu.
serviceprotocols df518
Rysunek 44. Akceptacja protokołu serwisowego

Protokół może zostać wygenerowany do postaci raportu PDF. Wszystkie dane wprowadzone do protokołu pojawiają się na raporcie.

serviceprotocols 773b7
Rysunek 45. Raport protokołu serwisowego
Poprzez definicję raportów w module konfiguracyjnym oraz zakładki raportu istnieje możliwość dostosowania wyglądu raportu do wymagań użytkowników/klientów.
Istnieją automaty w systemie, które pozwalają zautomatyzować część prac takich jak generowanie raportów, przesyłanie raportów do klientów itp. Szczegóły dostępne są na Portalu Pomocy w sekcji Jak zrobić