Analityka danych

Analityka danych

Moduł raportów i analizy danych pozwala na dostęp do predefiniowanych raportów dostępnych dla użytkowników systemu z jednego centralnego punktu oraz dostęp do Dashboardów służących do projektowania paneli graficznych z informacjami. Moduł raportów dostępny jest w głównym menu w sekcji Analityka. W niej znajdują się łącza do listy raportów, ich generatorów oraz projektanta dashboardów.

image 2024 05 23 13 47 43 196
Rysunek 1. Menu główne

Raporty - przeglądarka raportów

Po wybraniu sekcji dotyczącej raportów wyświetlana jest lista raportów. Lista raportów dzielona jest na poszczególne sekcje będące elementem grupującym raporty z poszczególnych obszarów funkcjonalnych aplikacji.

reports 84b47
Rysunek 2. Lista raportów
Lista raportów jest zależna od dostępnych dla klienta modułów. W zależności od aktywnych funkcjonalności lista raportów jest zmienna.

W zależności od mechanizmu wywołania raportu przedstawiane są inne elementy wizualne. Jeśli wybierzemy raport lub zdecydujemy się konfigurować zakładkę raportu, to wyświetlane jest okno podglądu raportu i wizualizacji danych.

image 2024 05 23 13 57 41 754
Rysunek 3. Podgląd raportu

Podgląd pozwala na wyświetlenie wygenerowanego raportu oraz jego eksport do formatów XLS, PDF i JSON. Za pomocą tego podglądu mamy też możliwość modyfikacji danych, jak i sposobu prezentacji raportu. Po prawej stronie znajdują się panele, które pozwalają na:

  • Filtr - filtrowanie aktualnego widoku. Każdy raport dostarcza swoją listę filtrowania, która umożliwia dostosowanie wyświetlanych danych do potrzeb użytkownika.

  • Parametry - za pomocą tego panelu, można przesłać do generatora raportów dodatkowe właściwości i dane. Przykładowo można przesyłać tym sposobem dane stałe np. nazwa projektu, identyfikator klienta itp. Wszystkie parametry są przekazywane do silnika generacji raportów.

  • Projekt - projekt raportu, za pomocą którego możemy zmienić wygląd raportu, wgrać własny szablon lub zapisać/odczytać dane z zakładki raportu. Tutaj też możemy określić opcje generowanego raportu takie jak udostępnienie zakładki dla wszystkich użytkowników systemu, włączenie dostępu do raportu przez API programistyczne lub dodanie raportu do menu kontekstowego obiektów w systemie.

Podgląd pozwala na wygenerowanie danych raportu w postaci danych HTML i wyświetlenie ich bezpośrednio w aplikacji. Możemy za tym sposobem zobaczyć wygląd i prezentację danych raportu.

Filtr raportu

W trakcie generowania raportów dostępny jest filtr. Jest on również przedstawiany w niektórych miejscach w systemie, które służą do szybkiej generacji raportu. Po wybraniu dowolnego raportu wyświetlane jest okno definicji filtru raportu. Jest ono specyficzne dla każdego raportu z osobna. Dane tam wyświetlane pozwalają na zawężenie danych wyświetlanych w raporcie oraz np. sposób grupowania danych, jeśli raport udostępnia taką funkcjonalność.

reports c398e
Rysunek 4. Przykładowy filtr początkowy raportu

Po wypełnieniu danych użytkownik może wybrać docelowy obiekt, który zostanie wygenerowany za pomocą danych raportu - plik PDF lub plik XLS (arkusz kalkulacyjny) z wynikiem raportu. W przypadku wybrania pliku PDF plik jest generowany na serwerze i udostępniany przez wbudowaną w system przeglądarkę. Tworzona do tego jest osobna zakładka w widoku listy raportów. Pozwala to na generację wielu raportów tego samego typu z różnymi danymi początkowymi, a następnie ich analizę.

W przypadku pobierania plików typu XLS system dostarcza taki raport poprzez plik w wyskakującym okienku. Prosimy o zwrócenie uwagi, czy przeglądarka internetowa nie blokuje takich okienek.

Raporty definiowalne

Dodano do systemu możliwość generowana raportów z predefiniowanymi kolumnami i określeniem przez użytkowników ich kolejności, widoczności oraz rozmiarów.

Raporty definiowalne widoczne są jako raporty z ciemnym tłem w selektorze raportów. Pozwalają one wybrać format raportu (A4/A3), jego orientację oraz zdefiniować kolumny, które powinny się znaleźć w takim raporcie, ich kolejność oraz szerokość. Taką konfigurację można oczywiście zapisać jako zakładkę raportu i generować już później w sposób automatyczny.

image 2024 02 12 18 19 25 883
Rysunek 5. Selektor raportu definiowalnego
image 2024 02 12 18 19 34 720
Rysunek 6. Okno określenia parametrów raportu definiowalnego
image 2024 02 12 18 19 51 145
Rysunek 7. Wynik raportu

Raporty definiowalne z widoków

Rozbudowano możliwość generowania raportów specyficznych dla klientów. Czasami funkcje dostępne w systemie nie umożliwiają generacji raportów, które dokładnie odpowiadają oczekiwaniom klienta. Za pomocą tej funkcji pozwalamy na udostępnienie użytkownikom reportu, który bazuj na widokach bazy danych, które zostają przygotowane specyficznie dla tego wdrożenia.

Widoki generowane są przez wdrożeniowców AMAGE lub przez użytkowników systemów On-Premises po zapoznaniu się z dokumentacją systemu. Raport wynikowy to raport PDF/XLS odpowiadający w treści zawartości widoku bazy danych.

Dla użytkowników korporacyjnych udostępniana jest dokumentacja schematu bazy danych z opisem i powiązaniami tabel. Użytkownicy mogą samodzielnie tworzyć widoki w określonej przestrzeni bazy danych.
image 2024 02 12 17 51 05 713
image 2024 02 12 17 50 38 769

Zakładki

Raporty pozwalają na definicję zakładek raportu. Zakładki umożliwiają zapisanie ustawień wybranych w filtrze w celu ich ponownego wypełnienia bez konieczności ciągłego wyboru wszystkich parametrów. Zakładka pozwala również na definicję dedykowanego wyglądu raportu. Umożliwia to zmianę wyglądu raportu podczas jego generowania (np. inny wygląd raportu ze względu na potrzeby formalne, klienta itp.)

Definicja zakładek dostępna jest zawsze w dolnej części filtru. Pole wyboru pozwala wybrać konfigurację z już zapisanych zakładek. Przycisk utworzenia nowej zapisuje zakładkę z nową definiowaną przez użytkownika nazwą. Usunięcie pozwala na usunięcie zakładki z listy.

reports 121c1
Rysunek 8. Definicja zapisu/wyboru zakładki
Dalsze definicje zakładek w tym wyglądu można wykonać w sekcji konfiguracyjnej systemu. Należy odnieść się do tego zakresu w przypadku potrzeby wgrania nowego szablonu raportu dla wybranej zakładki.

Podgląd raportu i generacja

Po wybraniu przycisku 'Podgląd' system generuje raport zgodnie z ustawieniami i przedstawia go bezpośrednio w aplikacji.

image 2024 05 23 14 04 42 497
Rysunek 9. Podgląd wygenerowanego raportu

Za pomocą przycisków XLS, PDF oraz JSON możemy wygenerować dane raportu w odpowiednim formacie i prezentacji. Raport podczas generowania wyświetla informacyjne okno dotyczące generacji.

image 2024 05 23 14 05 17 131
Rysunek 10. Generowanie raportu

Po zakończeniu generacji plik jest udostępniany użytkownikowi.

Prosimy zwrócić uwagę na zabezpieczenia przeglądarek. Pliki są przekazywane do przeglądarek i niektóre z nich mogą blokować wyświetlanie (wyskakujących) załączników. Prosimy o odpowiednie ustawienie uprawnień aplikacji w przeglądarce, aby to umożliwić.

Typy raportów

Raporty w systemie posiadają różne źródło danych i są generowane na różne sposoby. Poniżej znajduje się skrócony opis poszczególnych raportów:

  • Raporty dedykowane - raporty powstałe w określonym celu i zawierają szczegółowe informacje i wygląd (kolumny, podsumowania, grupowania itp.). Są one dostępne w systemie i mogą być generowane przez użytkowników, ale użytkownik nie może zmienić zawartości raportu oprócz modyfikacji filtrów danych.

  • Raporty definiowalne - raporty z możliwością definiowania pól, które zostaną wyświetlone ich kolejności. Raporty te w liście przedstawiane są z niebieskim tłem. Po włączeniu podglądu raportu mamy możliwość wyboru kolumn, ich ułożenia, szerokości itp. oraz filtrowania danych. Następnie raport generowany jest z listy wszystkich obiektów dla danego typu raportu.

image 2024 05 23 14 14 39 169
Rysunek 11. Przykład raportu definiowalnego
  • Raporty pojedyncze - czasami użytkownik potrzebuje wygenerować dane/formularz określonego obiektu np. zasobu. Za pomocą tych raportów mamy możliwość generacji dowolnego raportu z danymi pochodzącymi z określonego obiektu. Zwykle w tym przypadku każdy raport posiada swój określony wygląd/projekt - są to raporty typu deklaracje, szczegółowe dane analityczne itp.

image 2024 05 23 14 15 03 575
Rysunek 12. Przykład raportu pojedynczego
  • Raport specjalistyczny - raporty, które umożliwiają generację danych z różnych dodatkowych źródeł. Takim raportem jest np. raport generacji danych z widoków w bazie danych. Pozwala to na opracowanie specjalnych zapytań na bazie danych AMAGE i generację raportu bezpośrednio z wyników takiego zapytania/procedury. Pozwala to na generację raportów, które nie są dostępne w standardowych raportach systemu. Raporty te oznaczane są kolorem zielonym na liście.

image 2024 05 23 14 15 18 310
Rysunek 13. Przykład raportu specjalistycznego
Każdy raport posiada swoje specyficzne ustawienia i możliwości generacji. W zależności od raportu dostępne są różne opcje i możliwości konfiguracji, ale każdy z nich ma możliwość zmiany wyglądu prezentowanych danych. Projektujemy wygląd raportów za pomocą darmowej aplikacji Jasper Report Studio, która pozwala na dowolne dostosowanie wyglądu, grafiki i sposobu prezentacji.

Dashboardy

Dashboardy to inaczej panele graficzne. W dokumentacji będziemy się do nich odnosić przez angielską nazwę Dashboard, gdyż często jest ona wykorzystywana w publikacjach i jest powszechnie znana. Aplikacja pozwala na utworzenie i zarządzanie dowolną liczbą dashboardów i grup dashboardów.

Aplikacja oprócz definiowalnych paneli graficznych posiada również pewną liczbę, predefiniowanych na stałe, paneli graficznych. Docelowo zostaną one zastąpione możliwością generowania takich dashboardów przez użytkowników. Do tego czasu predefiniowane panele graficzne będą dostępne w systemie równolegle z nowymi.
Koncepcja dashboardów

Często w trakcie pracy w aplikacji AMAGE potrzebujemy w jakiś sposób zwizualizować zapisane w systemie dane czy to w celu szybkiego podglądu danych, czy też w celu kompleksowej prezentacji zaawansowanych analiz w prosty, graficzny sposób. Do tego celu służą nam dashboardy. Są to panele graficzne, które pozwalają na prezentację danych w formie wykresów, tabel, liczników, map itp. w jednym miejscu. Pozwalają na szybkie zrozumienie danych i ich analizę. W AMAGE dashboardy są dostępne w sekcji Analityka.

W tej koncepcji Dashboardy to pojedyncza plansza z elementami, które prezentują dane w formie graficznej (kafelkami). Natomiast czasami potrzebujemy grupować panele graficzne w większe grupy, które prezentują dane z różnych obszarów funkcjonalnych systemu lub zawierają różne dane. Do tego służą grupy dashboardów. Zwykle taki dashboard lub grupa dashboardów zawiera informacje, które chcemy powiązać z jakimś obszarem funkcjonalnym systemu. Do tego celu możemy dowolną grupę dashboardów umieścić w menu systemu, aby była dostępna dla użytkowników.

Dashboardy dostępne są w menu głównym systemu w sekcji Analityka.

image 2024 05 23 14 16 00 502
Rysunek 14. Menu z dostępem do dashboardów

Po wywołaniu akcji dostępnych w menu dashboardów wyświetlana jest lista dostępnych dashboardów. Możemy je przeglądać, edytować, usuwać, dodawać nowe oraz grupować w grupy dashboardów.

image 2024 05 23 14 17 34 308
Rysunek 15. Lista dashboardów

Po utworzeniu dashboardu w linii dostępne są akcje, które pozwalają na zarządzanie elementami dashboardu.

  • Zobacz - pozwala na podgląd dashboardu

  • Projektuj - przechodzi do projektanta dashboardów

  • Szczegóły - pozwala na edycję nazwy i opisu dashboardu

Utworzenie nowego dashboardu odbywa się za pomocą przycisku + Dodaj. Pojawia się formularz pozwalający na wprowadzenie podstawowych informacji dotyczących nowego dashboardu.

image 2024 05 23 14 18 50 883
Rysunek 16. Formularz dodania nowego dashboardu

Najważniejsze pola formularza to:

  • Nazwa - nazwa dashboardu

  • Kategoria - kategoria, do której przypisany jest dashboard. Możemy grupować dashboardy w kategorie, aby później łatwiej je odnaleźć.

Grupa dashboardów to zbiór dashboardów, które chcemy powiązać z jakimś obszarem funkcjonalnym systemu. Pozwalają grupować kilka dashboardów w jeden widok, w którym każdy dashboard jest osobną zakładką. Za pomocą grup możemy również wprowadzić grupę dashboardów jako osobny wpis w menu głównym aplikacji.

Lista grup dashboardów dostępna jest jako osobna zakładka w widoku dashboardów.

image 2024 05 23 14 18 07 002
Rysunek 17. Grupa dashboardów

Dla każdej utworzonej grupy mamy możliwość podglądu i edycji parametrów poprzez elementy menu:

  • Szczegóły - pozwala na edycję nazwy i opisu grupy

  • Zobacz - wyświetla grupę dashboardów w osobnym oknie

Formularz dodania nowej grupy dashboardów pozwala na wprowadzenie podstawowych informacji dotyczących nowej grupy.

image 2024 05 23 14 19 32 668
Rysunek 18. Formularz dodania nowej grupy dashboardów
  • Nazwa - nazwa grupy

  • Widoczne w menu - możliwość wyświetlenia danej grupy dashboardów w menu głównym aplikacji

  • Kategoria menu/Nazwa w menu/Ikona w menu/Kolejność - elementy pozwalające umieścić daną grupę dashboardów w menu głównym aplikacji w odpowiednim miejscu (grupie menu), z nazwą oraz własną ikoną

  • Dashboardy - lista - lista dashboardów, które należą do danej grupy

image 2024 05 23 14 20 11 510
Rysunek 19. Formularz dodania nowego dashboardu do grupy

Po dodaniu dashboardów do grupy mamy możliwość określenia również ich kolejności w grupie za pomocą przycisków W górę i W dół.

W specyficznym przypadku grupa dashboardów może składać się z jednego dashboardu, który jest wtedy prezentowany jako pojedynczy panel w menu głównym aplikacji, a nie jako widok zakładek.

Projektowanie dashboardów

Projektowanie dashboardów odbywa się za pomocą wbudowanego projektanta dashboardów. Pozwala on na dodawanie nowych linii, paneli, kafelków oraz edycję ich właściwości. Przechodzimy do projektanta dashboardów za pomocą przycisku Projektuj dostępnego w liście dashboardów.

image 2024 05 23 14 21 01 558
Rysunek 20. Projektant dashboardów

Po wejściu do projektanta dashboardów mamy dostęp do panelu z elementami, które możemy dodawać do dashboardu. Akcje dostępne w głównej sekcji widoku to:

  • Podgląd - wywołuje podgląd danego, projektowanego, dashboardu. Pozwala na zobaczenie efektów zmian w projekcie. UWAGA. Zmiany nie są zapisywane automatycznie i przed podglądem należy zapisać zmiany w konfiguracji.

  • Zapisz - zapisuje zmiany w konfiguracji dashboardu

  • + Tytuł - dodaje nową linię z tytułem

  • + Linia (Elementy) - dodaje nową linię z elementami (kafelkami)

  • + Linia (Panele) - dodaje nową linię z panelami

Elementy dashboardów oraz panele - różnice

Koncepcja dashboardów w AMAGE rozróżnia dwa typy elementów. Kafelki liczbowe nazywane elementami oraz panele. Elementy to proste dane liczbowe z kilkoma elementami typu tytuł, wartość, opis, ikona oraz krótki wykres tzw. spark. Można również wyświetlać tutaj elementy w formie uproszczonych wskaźników (ang. gauge). Natomiast panele mogą zawierać bardziej zaawansowane, interaktywne elementy takie jak listy, tabele, wykresy oraz mapy.

Po dodaniu elementu poziomego - tytułu, elementów lub linii panelów z prawej strony widoku pojawiają się przycisk sterujące poszczególnymi liniami.

image 2024 05 23 14 21 44 028
Rysunek 21. Menu linii
  • Edycja - edycja właściwości linii

  • W górę - przeniesienie linii w górę

  • W dół - przeniesienie linii w dół

  • Usuń - usunięcie linii

W każdej linii typu elementy/panele pojawiają się miejsca do uzupełnienia danych tj. wprowadzenia do nich elementów. W każdym z nich pojawia się przycisk, który umożliwia bezpośrednio dodanie w dane miejsce określonego panelu lub elementu z zawartością.

image 2024 05 23 14 22 14 388
Rysunek 22. Miejsca do uzupełnienia w liniach dashboardu

Jeśli wybierzemy właściwości linii z jej menu bocznego, pojawia się dialog z informacją pozwalającą na dostosowanie/edycję danych i właściwości linii.

image 2024 05 23 14 22 43 066
Rysunek 23. Właściwości linii
  • Tytuł - tytuł linii - nie pojawia się w dashboardzie, ale pozwala zidentyfikować linię w konfiguracji

  • Elementy w linii - liczba elementów w linii - od 1 do 4. Pozwalają na ustawienie odpowiedniej ilości elementów w linii.

  • Pionowy rozmiar - rozmiar linii w pionie. Pozwala na wybranie z trzech predefiniowanych wysokości w zależności od wybranych elementów/paneli.

  • Lista elementów - lista elementów w linii. Pozwala na dodanie, usunięcie, edycję elementów w linii.

Element możemy dodać bezpośrednio we właściwościach linii lub bezpośrednio z widoku dashboardu za pomocą przycisku +. Pojawia się okno, które przedstawia wszystkie dostępne kafelki/panele w systemie. Możemy wybrać odpowiedni panel/element i dodać go do linii.

image 2024 05 23 18 20 21 233
Rysunek 24. Lista wyboru elementów (kafelków)

W widoku mamy możliwość przeglądania danych i panel składa się z:

  • Szukaj - sekcji umożliwiające przeszukiwanie dostępnych elementów

  • Lista modułów - lista dostępnych modułów, które zawierają elementy

  • Lista wyboru z opisem - lista dostępnych elementów z opisem. Za pomocą przycisku wybierz dodajemy element do linii.

Po dodaniu pojawia się automatycznie okno właściwości kafelka. Pozwala ono na edycję właściwości kafelka. Kafelki/Panele mają różne właściwości, które można edytować i dostosowywać wygląd panelu do potrzeb użytkownika.

image 2024 05 23 14 24 00 546
Rysunek 25. Właściwości kafelka (przykład)

W trakcie projektowania dashboardu mamy możliwość szybkiego podglądu wyglądu dashboardu za pomocą przycisku Podgląd. Po jego wybraniu pojawia się dodatkowe okno z podglądem dashboardu. Dane zostają załadowane zgodnie z wszystkimi filtrami i przedstawiają rzeczywiste informacje zebrane przez dashboard.

image 2024 05 23 14 28 00 525
Rysunek 26. Podgląd dashboardu

Po zapisaniu dashboardu mamy możliwość zobaczenia go w liście dashboardów oraz w menu głównym aplikacji. Po więcej informacji o projektowaniu dashboardów zapraszamy do akademii AMAGE w sekcji przypadków użycia.

Dashboardy - kafelki

Dashboardy w systemie AMAGE pozwalają na prezentację danych w formie kafelków i paneli. Poniżej znajdują się opisane funkcje i dostępne kafelki w systemie w zależności od dostępnych modułów.

W zależności od dostępnych modułów w systemie dostępne są różne kafelki. Poniżej znajduje się lista wszystkich dostępnych kafelków w systemie.

Nadzór - kafelki

Moduł nadzoru pozwala na prezentację danych w formie kafelków dotyczące nadzorowanych elementów i procesów/szablonów nadzoru.

(Element) Wspólne liczniki

Kafelek przedstawiające ogólne informacje o nadzorze dotyczące wszystkich elementów. Można wyświetlić liczbę wszystkich nadzorowanych elementów, szablonów itp.

(Element) Liczba elementów szablonu

Szczegółowy kafelek przedstawiający liczbę elementów w danym szablonie nadzoru. Wybieramy szablon nadzoru oraz określony stan nadzoru, a system wyświetla informacje o elementach znajdujących się w tym stanie.

(Panel) Wykres kołowy stanu nadzoru

Panel z wykresem kołowym przedstawiającym stan nadzoru elementów dla danego szablonu. Pozwala wizualnie przedstawić dane o stanie nadzoru elementów. Opcje pozwalają na:

image 2024 05 23 14 24 28 986
Rysunek 27. Opcje wykresu kołowego stanu nadzoru
  • Szablon - wybranie szablonu, którego analiza dotyczy

  • Pokaż elementy bez zdefiniowanego stanu - pozwala na wyświetlenie również elementów przypisanych do danego szablonu, które nie posiadają jeszcze zarejestrowanego stanu

(Panel) Tabela ostatnich elementów nadzoru

Panel z listą (tabelą) wyświetlającą ostatnie rejestracje nadzoru danego szablonu nadzoru.

Inspekcje - kafelki

Kafelki dla modułu inspekcji

(Panel) Wykresy słupkowe inspekcji

Wykresy słupkowe dla inspekcji

(Panel) Wykresy kołowe inspekcji

Wykresy kołowe dla inspekcji

(Panel) Elementy wykonania inspekcji

Tabela z ostatnimi elementami wykonania inspekcji

(Panel) Elementy planu inspekcji

Tabela z elementami planu inspekcji

Zlecenia pracy - kafelki

Kafelki dla modułu zleceń pracy

(Panel) Wykresy kołowe zleceń pracy

Wykresy kołowe dla zleceń pracy

(Panel) Panel elementów/zestawień zleceń pracy

Zestawienia/Tabele dla elementów zleceń pracy

Struktura - kafelki

Kafelki dla modułu struktury

(Element) Liczby ustawień parametrów

Liczby/wartości ustawień parametrów

(Panel) Wykresy ustawień parametrów

Wykresy ustawień parametrów w czasie

Pracownicy - kafelki

Kafelki dla modułu pracowników

(Panel) Elementy rejestracji obecności pracowników

Elementy rejestracji obecności dla wszystkich pracowników

(Panel) Elementy obecności pracowników

Elementy obecności dla wszystkich pracowników

Obchody - kafelki

Kafelki dla modułu obchodów

(Element) Status wykonania obchodu

Wyświetla status wykonania obchodu w bieżącym przedziale czasowym

(Element) Daty obchodów

Wyświetla daty obchodów (poprzednie i następne)

(Panel) Panel listy obchodów

Wyświetla elementy obchodów

Zdarzenia serwisowe - kafelki

Kafelki dla modułu zdarzeń serwisowych

(Element) Liczby MTBF

Liczby MTBF i statystyki zdarzeń serwisowych

(Panel) Panel listy elementów

Tabele/listy z danymi elementów serwisowych

(Panel) Wykresy MTBF zdarzeń serwisowych

Wykresy dla zdarzeń serwisowych MTBF/MTTR

(Panel) Wykresy liniowe zdarzeń serwisowych

Wykresy liniowe dla zdarzeń serwisowych

(Panel) Wykresy kołowe zdarzeń serwisowych

Wykresy kołowe dla zdarzeń serwisowych

Dostawy - kafelki

Kafelki dla modułu dostaw

(Element) Liczby

Liczby i wartości z modułu Dostawy

(Panel) Ostatnie elementy dostawy

Elementy dostawy w formie list

(Panel) Wykresy kołowe dostaw

Elementy dostawy w formie wykresów kołowych

Raporty - kafelki

Kafelki dla modułu raportów

(Element) Generator z zakładek

Generuje raport z wybranej zakładki. Pozwala na szybki dostęp do predefiniowanego raportu bezpośrednio z widoku dashboardu.